- Olov

Photobucket

Olov Selander heter jag, har alltid varit intresserad av el och mekanik och det ena har lett till det andra. Jag och Pål är kusiner och eftersom vi bott närmaste grannar sen barnsben så har vi avverkat ett och annat gemensamt projekt…

Tänkte berätta min historia om hur jag hamnade här och min ungefärliga bild hur gänget som det ser ut idag uppstod. Även om vi är fler än som nämns här! (bl.a Christer och Låbbas som inte ska glömmas bort!

Min uppväxt har bestått av olika epoker, alla har alltid haft gemensamt att dom avslutats med ett ofta kostsamt poff, följt av att farsan frågat “vad man lärt sig nu då??”

1.a Maj 2003 om jag minns rätt köpte jag min första bil, en Camaro z/28 och där började epoken som verkligen ledde mig i den här riktningen. Med körkort taget våren 2004 och examen från transport tekniskt gymnasium 2005 följde några år med Camaron i relativt original skick. Men våren 2007 började allt balla ur… Ett paket med en Crate Small block v8 och en Weiand 6/71 roots kompressor inhandlades och stoppades i bilen.

Photobucket

120mil kördes innan poffet anlände. Toppbultarna hade töjts, toppackningarna pajjade och sen sprack blocket mellan två cylindrar.

Nya friska tag under vintern och våren. Nytt block, nytt vervparti med smidd vev, h-stakar och riktigt bra kolvar, nya större toppar och mekanisk rullkam.

Photobucket

Allt spänndes ihop med duktiga stålbultar och funkade rätt bra.

Photobucket

Trots detta så innebär överladdning ganska mycket skruvning bara för att hålla grejorna vid liv. Bilden nedan visar var bilen oftast stog, nämligen i verkstan…

Photobucket
Motorn har bromsats av den nya ägaren till 631.9hp vid ca 4500rpm i samma utförande som jag hade den. Helt ok…

Det kördes backtävling i Hammarstrand några år men till slut så lessnade jag på allt skruvande… Pål åkte med och filmade ett år och det slutade inte bättre än att han va iväg och köpte sig en egen Camaro, därefter myntades namnet Mobacken Racing Team med glimten i ögat.

Photobucket

Alltsammans även bilen såldes i somras och pengarna lades istället i en 1930 Ford Coupe De Luxe.

Photobucket

Just nu håller den på att genomgå en liten försiktig förvandling. 4″ dropaxel monteras fram med allt vad det innebär… Ford -35 16″ ekerfälgar med Firestone diagonaler. Sen var tanken att jag bara för säkerhetsskull skulle kolla över motorn, det visade sig då att alla tre ramlagren hade spruckit och det blir därmed en smärre motorrenovering också.
Photobucket

Men till saken…

Nån gång under skolgången lyckades jag komma över en turbo till eScania 14liters v8, denna va tänkt skulle användas till att turbotrimma en motoriserad flotte. Detta blev aldrig av utan turbon hamnade på hyllan men en vacker dag under hösten 2008 plockades den fram. Pål och jag hade ett tag funderat på att bygga en jetmotor och nu var det dags. En spark hade vi även kommit fram till att den skulle sitta på. Några försök gjordes med blandat resultat. Eftersom vi va lika ovetande om att andra gjorde samma sak ute i världen som vi inte hade ett dugg koll på varken lämpliga temperaturer, mått eller volymer så fick vi den som bäst att gå på tomgång.

Photobucket

Jag hade precis träffat Erik genom jobbet och visade lite filmer på telefonen under nån gemensam fikarast. Och han som i sin tur av en slump träffat på Anders föreslog att dra med honom ut nån gång för att kolla lite. Ungefär i samma veva hade dom även bestämt att dom skulle ner på nåt evenemang under våren för att kolla när “Fast Freddy” Fagerström skulle åka på is…

Anders konsulterades för att få ordning på skrothögen då vi alla gemensamt bestämt på mer eller mindre skämt att vi minsann också skulle ställa upp på den där flygande kilometern eller vad det nu var! Det blåskruvades på varenda ledig stund. Vi märkte att Anders va lite skeptisk till vår bonniga byggnation då han pga vår tjurighet lika gärna iakttog i tystnad som han försiktigt försökte styra oss i rätt riktning. :)

Vi möttes av intresse från tävlingsledningen och bilder efterfrågades. Dom stolta byggherrarna va inte sena att besvara förfrågningarna!

Photobucket

Tävlingen närmade sig och smidet varvades med stora mängder torrkörning.

Photobucket

Precis före avresa började den åtminstonde bli klar…

Photobucket

Vi kom ner på isen och slog läger i depån.

Photobucket

Väl på plats spenderades hela veckoslutet och halva lördagen för att få sparken körduglig och precis innan stängningsdags fick jag prova åka.

Turbinen smälte på grund av brist i konstruktionen men per körd meter tror jag nästan att jag kan påstå att vi gjorde störst succé. Många blev ryggdunkningarna och en del tidningsnotiser blev det om världens första jetspark!
Photobucket

Photobucket

I bilen hem smiddes vilda planer om allt som skulle byggas till nästa år.

Ett par stora turboaggregat inhandlades till nästkommande år. Med betoning på stora… Till vänster på bilden nedan är motsvarande det som satt på första sparken och till höger det aggregat som sitter på den nya gasturbinsparken som man kan läsa om i tråden här på hemsidan.

Photobucket

Även andra året kördes skrot utan en klubbad tid och många fler timmar har fått läggas i verkstan tills nu i år när vi äntligen fick sparken över mållinjen.

Photobucket

Men detta går att läsa mer detaljerat i projekttrådarna och för att återknyta lite mer till hemsidan så är det oftast mina memoarer man kan läsa i “Gasturbinsparken”-tråden

Denna text kommer uppdateras…

7 April

4 Responses to “- Olov”

  1. Bjursingen says:

    Här var det tomt som i kyrkan!

  2. Olov says:

    Inte gott å skriva nåt när man inte kan…

  3. Erik says:

    Men nu så är det fullt som på krogen!

  4. Anders Tyrland says:

    Hej på er,

    Jag är producent för ett program som heter Biltokig som går på SVT där vi gör porträtt av entusiaster och deras fordon. Vi kommer att vara med på Speedweekend och undrar vad ni kommer att dyka upp med för kreationer och om ni skulle tycka att det var ok att vi filmade
    er lite?

    Här följer en länk till youtube där ni kan titta på klipp ur Tv
    programmet så att ni förstår vad det handlar om.

    http://www.youtube.com/user/biltokigochbattokig

    mvh
    Anders Tyrland
    producent Bil & Båttokig

Lämna en kommentar