Ikväll har man betat av lite mer…

Kvällen spenderades i verkstaden. Med lite tur överlever jag en helg utan skruvning nu, köksmålning står på tapeten (ha!) så det hinns sorgligt nog inte med några längre pass i garaget på några dagar.

Photobucket

För att förhindra att motorhöljet tappar formen när de tre excenterspännena spänns åt kapade jag till och rullade en 0.7mm rostfri remsa som läggs dikt an mot O-ringen som tätar mellan kompressorhuset och motorhöljet, den ger en väldigt tight och fin passform och kommer göra jobbet betydligt lättare för O-ringen nu när motorhöljet behåller sin rundhet.

Photobucket

Sen blev det mest lite småpyssel, jag borrade t.ex. upp ett extra hål i det bakre motorfästet där den nysatta M8-bultens skalle kommer vara.

Photobucket

Sen gjorde jag ett litet test av betpastan (notera ordvitsen i inläggets titel) där jag penslade på lite på motorhöljet, det är starka grejor minsann som gör att det kittlar i näsan även på snuviga turbinbyggare. Sånt här ska man nog hålla på med på sommaren när man kan stå ute…

Photobucket

Det blir ju bra det här, hade jag väntat lite längre skulle nog det sista släppt också men jag ska göra om det senare och samtidigt passa på att polera bort lite slipmärken och sånt från höljet.

Photobucket

2.5h tog det här, 355.5h totalt.

Skrivet av Johansson i kategorin JU-01 gasturbinsbygge.
15 February

5 Responses to “Ikväll har man betat av lite mer…”

  1. Oddvar says:

    La det vere på en liten time, så blir det så flott atte..

    Neste prøvekjøring da?

  2. Johansson says:

    Ok, jag hade det knappt på en kvart så det är inte konstigt då att det blev lite kvar.

    Knappast någon provstart före Speed Weekend, jag har helgerna uppbokade med annat så det får bli när det lugnat ner sig efter tävlingen.

  3. Oddvar says:

    du må ut og springe med dama snart da, sånn att ho føder i tide.. :)

  4. Tomas says:

    Hur “Rullar” du plåt genom 2 tillsynes fasta rör?

  5. Johansson says:

    Det övre röret är löst (glappet justeras med muttrarna) så man jobbar plåten för hand mellan rören, det tar ett tag att få lite känsla för det men när man fått kläm på rullningen blir det riktigt bra.

    Mycket enklare att rulla konor så här än att handveva i en vals, speciellt om man är själv och inte har någon hantlangare som vevar åt en medans man vrider konan.

    Alla pulsjetmotorer och efterbrännare jag byggt är rullade i den här valsen så den har gjort rätt för sig minsann.

Lämna en kommentar