Fordonet till raketmotorn framletat

I vanlig ordning går vi händelserna rätt rejält i förväg och räknar kallt med att motorn håller ihop och börjar på med farkosten, i mina gömmor bakpå kallgaraget stod min gamla gocartram och samlade fågelskit så jag kånkade in den och ett par liter kallavfettning senare var den relativt avföringsfri.

Det ska bli medar istället för hjul och mest troligt kommer ramen förlängas en bit så den blir lite mindre nervös i styrningen. Ingen fördel med att den är snabbstyrd när man bara ska åka rätt fram…

Photobucket

Den första tanken med motorkylningen var att leda metanolen genom motorn för att kyla brännkammaren innan den sprutas in och förbränns, men efter lite tankeverksamhet (kors i taket!) kom jag överens med mig själv om att det förmodligen behövs ett större kylflöde än de 6 liter metanol per minut som motorn vill ha.

Photobucket

Fördelen med en gocart-monterad raketmotor är att jag inte alls har samma begränsningar för vikt och utrymme som raketbyggarna har, så jag har bestämt mig för att bygga ett separat kylsystem med vatten eller någon speciell kylvätska som pumpas runt i ett slutet system genom motorn och en vattenkylare. Kombinerat med den keramiska ytbehandlingen inuti brännkammaren borde brännkammaren och dysan i aluminium få en relativt sval och behaglig tillvaro. =)

Skrivet av Johansson i kategorin 1000N NOX/metanol raketmotor.
27 March

9 Responses to “Fordonet till raketmotorn framletat”

  1. Johansson says:

    Jag undrade just varför besöksstatistiken stigit i höjden, 3300 besökare hittills idag jämfört med de hundratal trogna läsare som brukar titta in i vanliga fall.

    Lär väl vara en tockendäringa internetfluga som flyger vidare om någon dag, det blev en liknande duns då ångsparksfilmen kom på tapeten men efter några dagar hade vårat nyhetsvärde återgått till ett stabilt status quo igen. :)

  2. Jo samma här. Ni fick ju förvisso all cred för detta innan jag lite strängt påpekade att pulsjetskotern faktiskt är vår, men även under Speed Weekend så drog statistiken iväg rejält.
    Bara ett par hundra per dag är imponerande tycker jag. Att det ens finns så många som är intresserade!

  3. Erik says:

    Har en del rör med ø25mm om det behövs någonstans. Lika rör som jag byggde packkälken av. Kan eventuellt bytas mot 700mm ø22mm-rör =)

  4. Micke A says:

    Jahapp, här bygger folk raketmotorer och massa annat skoj alldeles runt knuten (bor i bringåsen) och ingen säger ngt !! Nåja, nu fick jag reda på det via hackaday :) Skulle vara skoj att kolla på bygget på riktigt om det finns möjlighet. Världen är liten ibland, Olov har hjälpt mig bygga väg till min tomt. Jag är altså stollen som har en gammal blå Volvo F65 påbyggd med en tornkran ståendes på en åker mitt inne i byn.

    Lycka till, och må era projekt bli galna och lyckade !
    /Micke

  5. Johansson says:

    Du är så välkommen så, du lär väl ha numret till Olov så slå honom en pling och prata ihop er om en påhälsning. Jag är hemma mest varenda kväll så det är bara att titta förbi.

  6. Johansson says:

    Inte i nuläget men ska ha det i åtanke.

  7. Johansson says:

    Jo fan att drygt tvåhundra pers är såpass intresserade av det vi pysslar på med att dom är in varenda dag och kollar är imponerande, det är sånt som gör en motiverad att skriva lite oftare. =)

  8. Olov says:

    Välkommen Micke!
    När raketcarten övergått till rymdprogram använder vi mer än gärna tornkranen som startramp!!! :)

Lämna en kommentar