Flänstätning

Kvällens projekt blev att täta den bakre delen av motorhöljet, 6 bultar blir i glesaste laget så jag bestämde mig för att dubbla det antalet och på samma gång göra motorn lite mer praktisk att ta isär.

Photobucket

Tanken var att dra fast motorhöljet i turbinhuset med sex styckna M8 insexbult, så 6.5mm hål borrades upp inför gängningen. Sen ritade jag av de 6 hålen på motorhöljet och borrade motsvarande 8.5mm hål i det, naturligtvis lite snett så jag blev tvungen att sitta med rundfilen och nöta för att det skulle passa i slutändan…

Photobucket

Gängor drogs i turbinhuset…

Photobucket

…och så här tjusigt blev det till slut! Den största fördelen med detta är att turbinhus och motorhölje sitter kvar ihop även om jag lossar muttrarna som håller fast motorhöljet och plockar loss det från motorn.

Photobucket

Så här alltså.

Photobucket

Det sista jag gjorde innan jag gjorde kväll var att helsvetsa tändstiftsgängan och dräneringsgängan, dom var tidigare bara punktsvetsade och det visade sig att det läckte luft mellan svetspunkterna. Nu är det i alla fall tätt, jag ska använda betpastan jag fick av Oddvar senare och ta bort missfärgningen från alla rostfria svetsfogar på motorn.

Photobucket

3 timmar lades på detta, 353h totalt.

Skrivet av Johansson i kategorin JU-01 gasturbinsbygge.
12 February

One Response to “Flänstätning”

  1. Oddvar says:

    Snygt! jah, hur snygt som helst!
    :D

Lämna en kommentar